
Det er ikke altid at man er så heldig at være den første med fingrene i maskine efter det er gået galt, denne historie handler netop om en af de oplevelser. En virksomhed havde fået udviklet et dyrt og kompliceret website basseret på WordPress men med mange hundrede mande-timers specialbygget kode, og kunden var godt tilfreds med resultatet.
Selve funktionaliteten var kunden egentlig meget godt tilfreds med, men den oprindelige leverandør havde desværre sprunget over hvor gærdet var lavest nogle ret vigtige steder, og det betød desværre at websitet relativt hurtigt blev hacket, men det blev først opdaget efter 6 uger da en af kundens kunder sendte et screenshot med ordende "Det her ser lidt underligt ud?"
[billede fra Google]https://dev.mikjaer-consulting.dk/assets/articles/hacked-google.png
Virksomheden kontaktede den originale leverandør som kiggede på problemet, meddelte dem at systemet var blevet hacket og at de nu havde "ordnet det", og at den slags skete af og til og det måtte man bare regne med - og så sendte de selvfølgelig en regning for besværet. Det skete et par gange mere over det næste årstid, virksomhedens medarbejdere havde fået for vane at tjekke hjemmesiden et par gange om ugen fra deres mobiltelefoner, for mærkeligt nok kunne man aldrig se "fejlen" fra computerne på kontoret.
Det fik dog ende efter godt et års tid, midt i sommerferien, hvor hele hjemmesiden pludselig var erstattet af en sort side med arabisk musik og bogstaver, den oprindelige leverandør var ikke til at få fat på - men "heldigvis" forsvand fejlen af sig selv efter en halv times tid, og virksomhedens medarbejdere åndede lettet op. Det varede desværre ikke særlig længe for efter et par timer kom den sorte side tilbage - og forsvandt så igen efter lidt tid - det gentog sig et par gange over de næste to dage.
Da endelig men fik fat på den oprindelige leverandør lød budskabet noget i retning af "Det var godtnok underligt, det må vi kigge på når jeg kommer hjem igen om to uger."
Det kunne virksomheden selvfølgelig ikke leve med, og det er her vi kommer ind i billedet, for de endte nemlig med at ringe til os - og vi gik straks igang. Det første vi gør i den her situation er at sikre beviser, så vi tog en komplet kopi af webhotellet og databasen, samt de logfiler vi havde adgang til.
Næste skridt er at få hjemmesiden op at køre igen,